کردستان

ساخت وبلاگ

کردستان استانی با جاذبه های متنوع و بی نظیر در واقع می تواند برای طبیعت گردان بهشتی واقعی و منحصر به فرد باشد. این منطقه سالانه گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند و با توجه به تبلیغاتی که برای آن می شود عدد گردشگران سال به سال روبه افزایش است. اما جاذبه ای که این بار در مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم در خصوص این استان معرفی کنیم، روستای دل در کردستان است. این روستا هم از لحاظ طبیعی و هم از تاریخی اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارد و جالب است بدانید که قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال برمی گردد. در ادامه همراه با ما باشید تا با روستای دل در کردستان بیشتر آشنا شوید، شاید مقصد گردشگری بعدی شما همین روستای دلفریب و تاریخی باشد.

همانطور که در بالا هم گفتیم، روستای دل در کردستان از لحاظ تاریخی ارزش بالایی دارد و قدمت آن به بیش از ۵۰۰ سال می رسد؛ این روستا از توابع شهرستان سروآباد که در استان کردستان قرار دارد می باشد و در فاصله ی حدودی ۳۴ کیلومتری شهر سروآباد واقع شده است. از لحاظ جغرافیایی طول جغرافیایی روستای دل در کردستان ۴۶- ۲۸ درجه و عرض جغرافیایی ۸ -۳۵ درجه و در ارتفاع ۱۳۴۰ متری از سطح دریا واقع شده است. جمعیت روستای دل هم اکنون در حدود ۱۰۰۰نفر است و متاسفانه به دلیل نبود امکانات بهداشتی، جاده مناسب و آب آشامیدنی هر سال از جمعیت آن کاسته می شود.

این روستا در میان کوهی با آب و هوای سرد و نیمه مرطوب واقع است و رودخانه سیروان از پایین آن می گذرد. کوه مشهوری هم در این منطقه وجود دارد که نام آن هیشور است و از شمال شرق تا شمال غرب منطقه روستای دل در کردستان امتداد دارد.

بهترین زمان برای سفر به روستای دل

برای سفر به این منطقه در شهرستان سروآباد باید بدانید که زمستان های بسیار سختی دارد پس هیچ وقت سعی نکنید که زمستان به سمت آن بروید، اما فصل بهار این منطقه به بهشتی برین تبدیل می شود و بوی عطر سنجد سرتاسر روستا را فرا می گیرد. اواخر خرداد که فصل توت روستا است با دعوت اهالی دل به باغ های روستا بروید و توت بخورید.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 236 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 16:20

 

کردستان


 

مطمئنا اگر قصد سفر به منطقه غرب کشور را دارید، ناخود آگاه نام کردستان نیز به عنوان یکی از گزینه های اصلی در ذهنتان خطور می کند. استانی مرزی که در همسایگی استان های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه و زنجان واقع شده است. در این مطلب به طور اختصار، برخی مکان های دیدنی استان کردستان را برای شما معرفی می کنیم.

شهر زیبای سنندج

شهر سنندج مرکز این استان است. در واقع اگر به کردستان سفر کنید و سری به این شهر زیبا با مردمان واقعا مهربان آن نزنید، ضرر کرده اید. مردم کرد این شهر با مهمان نوازی خود، خاطراتی خوش را برای شما رقم خواهند زد. سنندج جزء شهرهای کوهستانی ایران است. بنابراین، در زمستان ها آب و هوایی سرد و در تابستان هوایی معتدل و مطلوب دارد. وجود دو کوه آبیدر و سنگ سیاه در دو طرف شهر، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است.

 
سنندج

مسجد جامع سنندج از جاهای دیدنی سنندج

مسجدی زیبا، که از نظر هنر معماری جزء زیباترین مسجد استان و جزء با ارزش ترین نمونه های معماری اسلامی و از جمله جاذبه های گردشگری کردستان است. مسجد جامع سنندج در دوران پر فراز و نشیب قاجار ساخته شده است. دورانی که فتحعلی شاه بر کشور حکومت می کرد. این مسجد دو ایوانی، دارای شبستانی بزرگ با ۲۴ ستون است که به شکوه هرچه تمام در کنار هم قرار گرفته اند. در سفر خود به این شهر حتما از این مسجد تاریخی دیدن کنید.

 
کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 236 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 16:19

مراسم پیر شالیار در کردستان که با عنوان عروسی پیر شالیار نیز شناخته می شود، یکی از آیین های دیرینه مردم هورامان است. مردم کردستان از دیرباز تا کنون به برگزاری جشن و مراسمات مختلف شهرت دارند.

جشن و سرور یکی از ویژگی های جدانشدنی از مردم کردستان و بخصوص بخش های مریوان و هورامان است. شهرها و روستاهای کوهستانی این استان حتی در دل زمستان های سرد و یخبندان های شدید نیز دست از جشن و پایکوبی برنمی دارند؛ این امر باعث شده است از استان کردستان به عنوان یکی از شادترین استان های ایران یاد شود.

کردستان و جشن های تاریخی

کرستان با مردمی خونگرم و مهربان و به دور از تعصبات مذهبی، همه ساله پذیرای هزاران نفر از توریست های خارجی و گردشگران داخلی در زمان برپایی جشن ها و آداب و رسوم دیرینه است. جشن پیر شالیار نیز یکی از جشن هایی است که در سال ۱۳۹۵ بیش از هشت هزار گردشگر خارجی را به سمت کوه های هورامان کشاند.

هرچند میزان گردشگران داخلی در این منطقه از غرب کشور بسیار زیاد است، اما اغلب آن ها صرفا در فصل بهار و تابستان با هدف بهره مندی از یک آب و هوای مطلوب و دل چسب راهی کردستان می شوند.

اگر شما نیز در زمره آن گردشگرانی قرار دارید که تا کنون در مراسم پیر شالیار شرکت نکرده اید پیشنهاد می کنیم برنامه زمستان امسال را با شرکت در این جشن تکمیل کنید.

آنچه در مراسم پیرشالیار کردستان میگذردمنظور از مراسم پیر شالیار چیست؟

سوالی که مطرح می شود این است که پیر شالیار چیست و چرا مراسم موجود را به این اسم می خوانند؟ بسیاری از مردم هورامان داستان پیر شالیار را با افسانه هایی که در طول تاریخ به آن اضافه شده است نقل می کنند.

در زمان های بسیار دور فردی در منطقه هورامان و در روستای هورامان تخت زندگی می کرد که پیر شالیار نام داشت. پیر شالیار به انجام کارهای خارق العاده و بخصوص شفای بیماران مشهور بوده است.

پادشاه بخارا نیز دختری داشت که کر و لال بود و تمامی طبیبان دور و نزدیک از شفای او عاجز شده بودند. آوازه پیر شالیار به پادشاه بخارا می رسد. او نیز به همراه دختر و همراهان خود به سمت هورامان حرکت می کند. دختر او در بدو ورود به روستای هورامان تخت، شنوایی خود را به دست می آورد و در مقابل خانه پیر شالیار نیز می تواند سخن بگوید.

پادشاه بخارا که این همه شگفتی را دیده بود، از پیر شالیار تقاضای ازدواج با دختر خود را می کند. مراسم بزرگی در روستا برگزار می شود و گوسفندهای بسیار زیادی توسط پادشاه قربانی شده و در میان مردم روستا تقسیم می کنند.

مراسم جشن و سرور به مدت سه روز طول می کشد و در این سه روز با یک آش مخصوص هورامانی که گونه ای آش جو است از مردم پذیرایی می شود.

کردستان...
ما را در سایت کردستان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hsi kordestaan بازدید : 164 تاريخ : يکشنبه 6 تير 1400 ساعت: 16:18